fredag 29. mai 2009

Endelig helg

Akkurat nå er det 5 ti-åringer i hagen som skal sove i telt i natt. De storkoser seg. Det virker som at "jo flere jo bedre". Ingen har foreløpig, på 4 timer, vært inne og klaget på noen ting som helst! Jo, de har klaget på en ting. Av alle ting i verden er de sure på storebror på 14 som kjeder seg, har "en natt forbi" på hjernen og snoker på "småtassene". Kan kanskje skjønne at det er typisk irriterende.

P5290002

Det finnes ikke tvil om at dette er moro! Det gjenstår nå å se om det holder gjennom natta. Vi har satt en regel om at ingen skal ut å løpe etter midnatt. Da setter vi hengelås på teltet. Den eneste grunnen til å krype under teltveggen da, er om noen må på do. Den snokende 14 åringen hadde hørt informasjon om at de skulle ut og oppleve verden kl 0200 i natt. Det var ikke full enighet om denne aktiviteten, da den ene 10 åringen hadde hørt at det var så mange fulle negere ute og gikk på de tider. Ingen av oss skal ut og avkrefte dette.

4 dager igjen av praksis! Den døende damen døde. Det skjedde på en vakt jeg ikke var tilstede. Egentlig kunne jeg tenkt meg og vært der, bare for å ha opplevd det. Sønnen hennes kom dagen etter for å hente tingene hennes. Det er litt unaturlig for meg i si "kondolerer", så jeg gav han en klem og sa "ja, da var det over". Han gav utrykk for at dødsfallet ikke var noe dramatisk for dem, at hun var gammel og at det var ventet. Han smilte. Jeg derimot, stod med tårer i øynene og fortalte han hvor fint jeg synes det var å kunne være sammen med henne de siste dagene. Han kunne da fortelle at moren hans hadde sagt at vi var så søte mot henne og behandlet henne som en prinsesse.

Takk for tiden jeg fikk med deg, Anna

På sykehjemmet er det bingo en kveld hver 14. dag. En del av pasientene er sterkt demente og kan dermed han en litt finurlig atferd. Det koster 5 kr pr brett på denne bingoen, og en del av disse myntene ble liggende på bordet. Den ene pasienten fikk grabbet til seg en 5-kroning og svelget den før noen fikk sagt "Bingo". Det ble full oppstandelse, og de ringte til legevakten. Legen ba personellet om å holde et øye med avføringen til pasienten for å følge med på om mynten kom ut. Er det noe de er gode på på sykehjem, så er det avføring. "Stor a på Kåre i dag", "Hjørdis har ikke hatt a siden torsdag, det er 4 dager siden, hun må settes på do i dag", "Liten a på Gjertrud i går, hard liten klump som vanlig,vi må sette en micro på henne". Full oversikt over små og store a'er.

Det skulle gå kun to timer så var det full uttelling på do. Avføringen ble kontrollert, og de fant!!! De fant en 10'er! Da måtte det være en god økonomi å gi denne personen en 10'er...

Til slutt må jeg fortelle at jeg har hatt en nestenulykke i dag, som faktisk verker litt fortsatt. Jeg skulle krølle sammen et lite plastikkbrett det hadde ligget cherrytomater i. Dette sprakk og en bit "sprutet" inn i det ene øyet mitt og spratt ut igjen. Jeg bruker linser og jeg tror denne fungerte som et "skjold" på øyet mitt. Lucky me!!

Klarvær20° Været i Sarpsborg i morgen!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar