tirsdag 26. mai 2009

Kjære mor og far

Denne fikk jeg av søstern min som jobber i en barnevernsinstitusjon.... Verdt å lese og tenke over..


images 5

- Ikke skjem meg bort. Jeg vet godt at jeg ikke skal ha alt jeg ber om. Jeg bare tester dere.

- Ikke vær redde for å være bestemte med meg.

Det får meg til å føle meg trygg.

- Ikke la meg utvikle dårlige vaner. Jeg har bare dere å stole på for å stoppe meg.

-Ikke la meg føle meg mindre enn jeg er. Da vil jeg bare gjøre meg større enn jeg er.

-Ikke heng meg ut foran andre.

Jeg tenker mye mer over hva dere sier hvis dere snakker rolig til meg hjemme.

- Ikke få meg til å føle at feil jeg gjør er store synder.

Det forvirrer det verdi-bildet jeg skal bygge opp inni meg.

- Ikke beskytt meg fra konsekvenser. Jeg trenger av og til å lære gjennom smertefulle erfaringer.

- Ikke ta det altfor alvorlig når jeg sier "Jeg hater deg".

Det er ikke deg jeg hater, men den makten du har til å begrense meg.

-Ikke tenk at det er under din verdighet å si unnskyld til meg.

En ærlig unnskyldning gjør at jeg føler varme og hengivenhet for deg.

-Ikke skjenn og mas. Hvis du gjør det, må jeg beskytte meg ved å late som jeg ikke hører.

- Ikke prøv å late som du selv aldri gjør feil.

Det gir meg altfor stort sjokk når jeg oppdager at det ikke stemmer.

- Ikke si at det bare er tull når jeg er redd. Det jeg er redd for, er virkelig for meg. Du hjelper meg bedre ved å prøve å forstå.

-Ikke vær for rask med fagre løfter. Jeg blir veldig skuffet år du ikke greier å holde dem.

Ikke glem at jeg vokser fort. Det er sikkert veldig vanskelig for deg å holde følge med meg, men vær så snill å prøve så godt du kan.

(Diktet av en ukjent engelsk ungdom)


images 2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar