mandag 15. juni 2009

Trenger hjelp til å løre noen verdensproblemer..

Til og med den enkleste ting i verden skal være komplisert. Ta bare det å gå i riktig retning. Nå mener jeg ikke målet eller destinasjonen for turen, men hvor du plasserer deg på denne turen.

pedestrianpushbutton9533


Jeg har lært at langs veien skal jeg gå på venstre side. Den samme reglen gjelder vel forsåvidt på gangstier. Ikke noe er skrevet om den reglen, noe må jo være uskrevet også. Når man går med hund, har man den på sin venstre side. Dette er veldig kjekt hvis man skal møte noen langs veien, for da har jeg kontroll på hunden min uten at den må subbe borti andre. Man kan jo møte folk som er redd for hund, og da viser jeg tydelig at hunden har jeg på motsatt side. Selvfølgelig møter man jo en og annen på denne veien som ikke er helt klar over grunne til at man går med hunden sin på venstre side.
toydogfull


Her er en beskrivelse på en situasjon: Jeg og Leo kommer gående langs en gangvei. Mot meg kommer to damer, av utenlandsk opprinnelse, med barnevogn. At de er av utenlandsk opprinnelse er antagelig helt uvesentlig her, men tanken om at vi kanskje har forskjellige regler slo meg da. De har da plassert seg ytterst på hver sin kant av gangstien. Mitt valg blir da å gå i mellom dem, eller holde meg på min side til den ene flytter seg. Jeg velger å holde meg på kanten på min side. Nå eier jeg liksom den siden. Retter meg opp i ryggen og viser all den attituden jeg kan trykke frem. Kroppspråk er det mest virkninsfulle språket man kan bruke. Jeg kan fortelle at jeg kom ganske nærme før de tenkte på å flytte seg. Vi snakker få meter.

Jeg fortsatte på runden min...og møtte damene igjen. Nå er vi ikke på en gangsti lenger, men på en vei. Begge damene er nå på min venstre side. Jeg tar frem attituden min igjen, og må nesten ofre meg langt nede i grøfta. Så mye for den attituden. Den må jeg jobbe litt med, kjenner jeg.
18511daisieshaveattitude89

Så tar jeg en tur på kjøpesenteret. Hva skjer?!!? Jo, jeg skal plutselig gå på høyre side. Da er det kjøreregler som gjelder. Kjøreregler som for bil. Svingdørene inn i butikken understøtter jo denne atferden. De svinger mot høyre og du kommer ut på riktig side for å forflytte deg videre innover i butikken. Ved et kjøpesenter ikke så langt herfra, var det rullebaner mellom etasjene. Når jeg sto i 2. etg og skulle ned, gikk høyrebane opp og venstre bane ned. Det ble jo fullstendig kaos foran denne rullebanen fordi alle som kom gående plutselig måtte bytte felt. Altså bytte gangside. Heldigvis og gudskjelov har nå dette kjøpesenteret, eller aller helst vaktmesteren som jobber her, fiksa det sånn at rullebanene har skifta retning. Det er nå ikke lenger kaos her. Tenk juletrafikken her a!

060307forchinaex

Prøv å gå mot strømmen her da!!

Men hva med England eller Australia for eksempel. Der her de venstrekjøring i trafikken. Går svingdørene i kjøpesentrene mot venstre også? På hvilken side går man på en gangvei der??

Anyone?? Setter pris på et svar på det.

1 kommentar:

  1. Jeg kan ikke annent enn le av deg:-)))))!!! Du er så morsom, og tar ting sånn på kornet:)

    Takk for hyggelig samKVEM i dag! Du er best!

    SvarSlett