søndag 14. juni 2009

Hurra for garanti og kjøpsloven

Ja det må jeg si. Det er lurt å ha garanti på det man kjøper. Sånn i tilfelle tingen din skulle bli ødelagt. Eller er det ikke sånn? Er det vanlig å sende med kvitteringen, som fungerer som garantilapp, når man gir bort en gave? Ikke for meg.

Til poenget. Svigermor ønsket seg bilder av oss i familien til bursdagen sin. Vi tok henne på ordet og kjøpte en digital fotoramme. Bildene som skulle legges inn på minnekortet ble valgt ut med omhu, og vi ble da svært fornøyde med resultatet. Svigermor fikk rammen og den ble plassert pent på orgelet. Samboern måtte sette den på for henne, for den var tross alt litt moderne.
Den så omtrent slik ut. Fryktelig lite bilde jeg har funnet her forresten...


En dag virket plutselig ikke rammen mer, og svigermor lurte på om vi kunne se på den. Hun har fortalt at hun har hatt den på litt en gang i blant. Hun har da tatt ut kontakten fra veggen hver gang den skulle slås av og selvfølgelig satt den inn når den skulle slås på. I motsatt rekkefølge. Vi fant ikke ut av det og tok den med til butikken vi hadde kjøpt den fra.


Da sto vi der da, ibutikken, med den den ubrukelige digitale fotoramma i en litt kjedelig bærepose. Jepp, det kunne se litt harry ut. Men ingen sparer vel på originalembalasje til en ting man tror skal fungere for alltid?!?
Vi sa det vi hadde å si og la ramma på disken. Selvfølgelig var vi høflige, ydmyke og blide.

Damen i butikken: "Har dere hatt på rammen i mer enn 8 timer pr dag?"

Wtf?!!? Har vi kjøpt et produkt som ikke kan brukes så mye vi ønsker? Bruksanvisning? Njaa... nei, den var nok ikke lest.
Men svigermor hadde faktisk sagt at hun bare hadde den på i en kort stund en gang i blant.

Damen i butikken: "Da må jeg ha kvitteringen" Det var egentlig akkurat den setningen vi ventet på.

Vi:"Men dette var en gave, og vi sendte ikke med kvitteringen, det er ikke akkurat vanlig i vår familie. Vi har heller ikke spart på kvitteringen i tilfelle gaven vi ga bort skulle bli ødelagt" Nå begynner mor å hisse seg litt opp.

Damen i butikken:"Men da kan ikke vi hjelpe dere"

For å prøve å komme til enighet på en måte, spurte vi hvor lang garanti det var på denne rammen. Joda, det var 2 år som annen elektronikk.

Interessant.

Vi: "Vi kjøpte denne rammen her i desember, hvor lenge har dere hatt slike rammer i butikken?"

Damen i butikken:" Tja, siden oktober kanskje"
Vi: "Javel, så da vet du at vi ikke har hatt rammen i mer enn 2 år?"

Damen i butikken:"Ja, det vet jeg, men jeg må allikevel ha kvitteringen"

Det er jo helt suverent! De har ikke hatt rammen inne i mer enn noen mndr og kan ikke hjelpe oss innenfor loven som sier at det er en garanti på produktet på to år.

Damen i butikken:" Legg igjen telefonnummeret da, så skal vi ringe dere hvis vi finner en løsning"

De har ikke ringt... og kommer sannsynligvis ikke til å ringe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar