fredag 12. juni 2009

Dette har jeg lurt på en stund...

De, helsedirektoratet, sier at det er lurt av meg å spise 5 om dagen. Jepp, vi snakker frukt og grønt. Men er det 5 ganger om dagen eller 5 som i 5 stykker?? Hvor mye er da 1?? Kan jeg spise alle 5 på en gang?!

frukt

Hvis jeg skjærer opp litt frukt eller grønt og legger i den flotte nyinnkjøpte Bendit-boksen min, som forøvrig gjør at jeg helt sikkert spiser mer frukt og grønt fordi den er så fin, hvor mange er da innholdet i boksen?

591282024b


Ut fra bildet her, skulle jeg anslå at dette er vel minst 2? Da har jeg 3 igjen.

Da velger jeg å spise et stykke gulrotkake. Jeg vet fortsatt ikke mengden gulrot jeg skal spise og vet at gulrotkake inneholder ganske mye gulrot. Jeg tror faktisk at jeg har brukt 7 gulrøtter i en kake. Så da høres et stykke kake ut som en god plan.

gulrotkake200b


Da har jeg 2 igjen. Jeg spiste ei skive med bringebærsyltetøy til frokost. Bringebær er jo i følge de lærde stappfulle av antioksidanter og vitaminer. Det var en innertier å velge bringebær til frokost:

bringebr

Ok, da har jeg 1 igjen. Siden jeg er usikker på om poteter er med i gjengen her, velger jeg å tro at de er det. I tillegg til 5 om dagen, skal vi jo også ha i oss en viss mengde fett. Da snakker vi riktig fett. Jeg har skjønt at solsikkeolje er en type sunt fett, om det skal gå inn under denne kategorien sunt. Hvis jeg da spiser poteter stekt i solsikkeolje, slår jeg to fluer i en smekk!
solchipssalt

M - m - m.. Jepp jeg liker denne 5 om dagen greia!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar