tirsdag 9. juni 2009

Nais day!!

Det ble et koselig kafèbesøk med Martis i dag. Det ble en latte.. men ikke kaffe.. Jeg burde bevege meg utenfor sona mi, sa Martis, og utfordret meg til å prøve noe nytt .. Hun har som regel rett, så jeg tok en valium og prøvde meg på :

chai latte

Chai-Latte, faktisk.. Og det var godt! Det ble heller ikke muffins, som jeg hadde planlagt, men deilig gulrotkake. Da hadde jeg bare 3 igjen av 5 om dagen, for jeg hadde spist kiwi på morran. Forutsigbarheten raknet helt for meg, men koselig var det! Martis kosa seg også. Det er jeg nesten helt sikker på.Men hun kan angre på at hun valgte frokost i stedet for gulrotkake!

Bilde006

Martine, mitt gode selskap i dag <3

Sånn.. over til noe litt mer alvorlig.. Jeg leste en artikkel i helga på vg.no om ei jente på 7 år som ble sultet ihjel av mora og stefaren. Den kan leses her:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=554609

Det er to ting jeg legger merke til her. Det siste først: Under artikkelen blinket det en heftig reklame.. Vektklubb.no... faktisk!!! Først tenkte jeg at det var et uhell.. så tenkte jeg at dette var nøye planlagt. Folk som er sykelig interessert i å slanke seg, klikker på artikler som handler om det å være tynn, underernæring, sultet til døde. Det påstår jeg. Hvis de da plasserer denne reklamen under artikkelen, vil de nå den rette kundegruppen. Jepp... en grusom konspirasjonsteori!! Men det er fort gjort når det går i adsl mellom øra..

DØDE: Christoffer Gjerstad Kihle (8). Foto: Privat

Så, en annen vinkling. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor folk er så redde for å bry seg. Denne jenta som døde hadde naboen sett ute naken, mager og hutrende, men ikke en gang ringt til politiet, helsesøster eller barnevern. Dette kan jo sammenlignes med stakkars Christoffer som døde 8 år gammel angivelig fordi han ble mishandlet av stefaren sin. MANGE hadde reagert på at han så tufs og forslått ut og hadde merkelig atferd, men INGEN meldte i fra. Hallo?!!? Hva skjer a??

Så kan jeg dra dette videre. Vi har, som jeg har skrevet om tidligere, en gammel dame til nabo. Hun har vært syk og elendig men kommet seg bra igjen. En sen kveld så vi forandringer i form av at hun ikke skrudde av lyste på kjøkkenet. Altså en atferdsforandring. Men gikk vi bort og sjekka?? Neida. Vi må ikke bry oss med sånt. Hva med pasienten på sykehjemmet som hadde ligget hjemme med brukket lårhalsbrudd, i det ene benet hun hadde, i fire dager. Ingen hadde lagt merke til at hun ikke hadde vært ute eller vist seg de siste dagene. Hun bodde til og med i en trygdebolig. Der er jo alle hjemme omtrent hele tiden. (jadda, jeg kjørte alle sammen igjennom den samme kammen nå) Hjemmesykepleien kom som vanlig denne fjerde dagen, og fant dama liggende på badet dehydrert og elendig.

Medalje - førsteplass, Fotograf: Ukjent, Bilde av medalje - førsteplass

Jeg snakket med pappan min om akkurat dette i går. Han mintes Gro Harlem Brundtland som savnet nabokjerringa. Det er noe i det. Men i dag blir nabokjerringa forbundet med nysgjerrighet og sladder. Ikke omsorg og interesse.Mamman

min fortjener en medalje. Hun har gjort en avtale med naboen deres.

En eldre dame som bor alene. Hver dag hun står opp og alt er i orden, skal hun dra til side gardinene på soverommet. Er ikke gardinene dratt til side, er det sannsyligvis noe som ikke er som det skal. Da kan mamma ringe på og sjekke dette. Du er genial, mamman min!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar